Sartori Bernárd (1735–1801) 1772-ben jelentette meg filozófiai könyvét Egerben, mely a tudományos közvélekedés szerint egyike az első bölcseleti műveknek magyar nyelven Apáczai Csere
János Magyar Encyclopédiája után.
A mű három részből áll, logikából, metafizikából (lélektanból) és
fizikából. Az első egységet afféle kvázi-dialógusos formában adja elő a szerző: tételmegfogalmazás, bizonyítás, ellenvélemények
cáfolata – így fejt ki egy-egy kérdést.
Sartori művében igen izgalmas, hogy felvilágosult tudományosság és megkérdőjelezhetetlen dogmatizmus egyszerre van jelen.
Példaképpen pusztán dogmatikai alapon értekezik a víz borrá
válásáról vagy épp arról, hogy mik a boszorkányságnak és bűbájosságnak jelei.
A mű nyelv- és filozófiatörténeti értékét leginkább a magyar bölcseleti szaknyelv megalapozására tett kísérletei adják. Valódi művelődéstörténeti értéke, hogy valamelyest
képet kaphatunk belőle a 18. századi egyházi iskolákban folyó filozófiai oktatásról.
Ez a weboldal sütiket használ a megfelelő működés érdekében. Válaszd ki, mely sütiket szeretnéd
engedélyezni. Adatvédelmi elveinkről olvashatsz itt.
Analitikai sütik olyan sütik, amelyek lehetővé teszik a weboldal tulajdonosainak, hogy
megértsék,
hogyan használják a látogatók a weboldalt. Ezek az adatok segítenek abban, hogy a weboldal
használhatóságát javítsák,
azáltal, hogy elemzik a látogatói viselkedést, például azt, hogy mely oldalakat látogatják
meg
leggyakrabban,
és mennyi időt töltenek ott. Az ilyen sütik által gyűjtött információk névtelenek, és nem
tartalmaznak személyes adatokat.
Például a Google Analytics segítségével követjük a látogatók számát
és a forgalmi forrásokat, hogy jobban megértsük, milyen módon interakcióznak a felhasználók
az
oldallal.
Marketing sütik a hirdetési szolgáltatásokhoz kapcsolódnak, és célja, hogy releváns és
személyre szabott hirdetéseket jelenítsenek meg a látogatóknak, mind a weboldalon,
mind más platformokon. Ezek a sütik adatokat gyűjtenek a felhasználók böngészési szokásairól,
valamint arról, hogy mely hirdetésekkel interakcióznak, ezáltal segítve a hirdetőket abban,
hogy hatékonyabb kampányokat futtassanak. Például a Google Ads sütik segítségével a
hirdetések testreszabottak lehetnek az érdeklődési kör alapján, és elkerülhető,
hogy ugyanaz a hirdetés többször jelenjen meg a felhasználónak.
Ezek az információk megoszthatók harmadik felekkel is, mint hirdetési partnerek.